Renovace historických vozidel VB a nejčastější chyby s tím spojené

 Poslední dobou se čím dál více množí dotazy na to, jak mají vypadat vozy v barevném provedení VB a skutečnost, že potkáváme některé vozy, které vypadají tak, jak by vypadat rozhodně neměly, nás přiměly k sepsání těchto základních informací. Nedáváme si za cíl, popsat zde všechny varianty, možnosti a detaily, ale seznámit vás s obecně platnými pravidly pro vozidla v barevném provedení VB tak jak vyplývají z předpisů a interních norem (rozkazů) a předejít tak některým zbytečným chybám.

 Nebudeme se zabývat recesistickými vozítky, které si nekladou za cíl žádnou historickou věrnost. Pravdou zůstává, že je někdy docela těžké  rozeznat, která vozidla jsou jak zamýšlená, protože recesistické vozidlo může být věrohodnějším provedením vozidla VB než „historická replika“ postavená jen podle vzpomínek a představ, protože víme, jak je naše mysl nedokonalá. Proto dnes lidé váhají, zda vozítko jako Trabant sloužilo v barevném provedení VB či nikoliv.

 

 

Typ vozidla

Ministerstvo vnitra, pod která spadal SNB včetně všech vozidel, disponovalo v druhé polovině 20 století kolem 10.000 vozidel, které zahrnovaly téměř všechny značky a typy vyskytující se běžně na našem území. Ovšem pouze menší část z těchto vozidel byla v barevném provedení VB a proto bylo možno vybrat značky a typy, které se pro výkon služby z praktických a ekonomických možností nejvíce hodily. Od takřka kompletní produkce tuzemské Škodovky, Tatry, Pragovky, Avie, přes sovětské Volhy Moskviče, Lady a UAZy až po východoněmecké Barkasy, Robury, rumunská Ara a různá další vozidla vesměs se speciálním určením.

  

Barvy

V roce 1957 byly poprvé opatřeny služební vozidla VB výrazným barevným provedením. Modrá karoserie byla doplněna bílým pruhem s červeným lemováním do nějž byl v prostoru předních dveří vepsán u starších typů vozidel (do počátku šedesátých let) modrý nápis „HLÍDKA VB“, později již  „VEŘEJNÁ BEZPEČNOST“. Nejprve byl pruh kolem celého vozu, ale postupem času a díky stále členitějším tvarům karoserií se pruhy na předním a případně i zadním čele karoserie nepoužívaly.

 Motocykly byly zpočátku v civilních barvách tzn. nejrozšířenější značka Jawa sloužila ve standardní “jawácké“ červené, teprve v  polovině šedesátých let se zvolna přechází na  modré provedení s bílými schránkami. Pokud motocykly měly i kapotáž, pak tato byla modrá s bílým pruhem s červeným lemováním a z nedostatku místa se do něj umisťovaly jen iniciály „VB“ nebo byly motocykly úplně bez popisů.

 Umístění a tvar bílého pruhu bylo řešeno podle tvarů karoserie a na některých typech dopravních prostředků [vozů] je známo i několik variant pruhu. Červené lemování je na automobilech široké 10mm, na motocyklech se vyskytovalo i užší. Budeme-li vycházet z dobových artefaktů, tak například na originálních dveřích z vozu Škoda 1202, které máme v našich sbírkách je bílý pruh široký 210mm. Vozidla v tomto barevném provedení se používala ojediněle až do roku 1981.

 Odstín modré barvy nebyl nijak specifikován, použila se karoserie v takové barvě, v jaké ji dodal výrobce. Při renovaci je potřeba dohledat přesný odstín ve vzorníku té které konkrétní automobilky pro daný rok. Krásným příkladem je barva motocyklů Jawa 350/354 respektive 350/360 zvaných Nanuk, které byly dodávány ve světle modrém odstínu, naproti tomu o necelých deset let později Jawy 350/362 Californian dodával výrobce v tmavé švestkově modré. Standardní základní barvou karoserie jsou různé odstíny modré, ale u novějších vozidel se vyskytovaly i jiné barvy: od světle po tmavě šedou, krémová, zelená, oranžová, černá či khaki. Ale vždy jen na některých konkrétních vozech. Při použití nějaké této netradiční barvy je potřeba se držet dobových fotografií.

 

V letech 1973 a 1974 byla v rámci testování na několika málo vozech použita tři různá barevná provedení, která ale nejsou typická a většina lidí, kteří se nezabývají policejní historií je ani nezná. Pokud by někdo měl v úmyslu dát vozidlo do těchto barev, nechť nás kontaktuje a probereme toto individuálně.

 V roce 1975 byly zavedeny nové barvy“:

- karoserie vozu v barvě žluť chromová tmavá – ČSN 6400 – takřka přesně jí odpovídá RAL 1028 - žluť melounová

- dveře, kapota a kufr (systémově zamýšleno jako „otevíratelné části vozidla“ )  na osobních vozech v barvě bílá – ČSN 1000 – RAL 9010 s výraznými černými písmeny VB umístěnými z pohledu pozorovatele vozidla na těchto bílých plochách vycentrovaně.

 

Motocykly byly žluté s bílými schránkami. Pokud měly i kapotáž, pak tato byla žlutá s bílým pruhem umístěným obdobně jako na předchozím modrobílém provedení motocyklů a opět v něm byly vepsána písmena VB. Dodávky a nákladní automobily byly žluté s bílými plochami nebo svislými pruhy na všech čtyřech stranách karoserie, na bocích co nejblíže středu buď celého vozu nebo nástavby. Bílé plochy byly vždy řešeny podle konkrétního vozu s ohledem na členění karoserie, dveře a okna.

 

Osobní automobily a dodávky měly na střeše  bílý obdélník o rozměrech 1000 x 350mm pro volací znak vysílačky rozpoznatelný z prostředku leteckého dozoru, zpravidla vrtulníku. Volací znak byl černé barvy a sestával ze čtyř znaků tvořených písmeny a číslicemi. Na některých vozidlech byl jen prázdný obdélník, protože letecký dozor nebyl zřízen nad celým územím Československa.

  

Výše popsané Žlutobílé provedení VB se používalo do července roku 1991 a dále pak přežívalo se změněným popisem na „POLICIE“.

Některé automobily, konkrétně UAZ 469, Tatra T148, OT 64, měly jako základní barvu karoserie khaki doplněnou o bílé, žlutě lemované “otevíratelné“ plochy.

 

 

Popisy

Nejstarší vozy (Škoda 1101P, 1201 a GAZ 69) v modrobílém provedení měly v pruhu na předních dveřích nápis „HLÍDKA VB“ respektive „HLIADKA VB“. Novější vozy již měly nápisy „VEŘEJNÁ BEZPEČNOST „ respektive „VEREJNÁ BEZPEČNOSŤ. U dodávek a nákladních vozidel jsou nápisy přibližně ve středu délky vozu. Nápis je v barvě karoserie, na hodně světlých karoseriích je tmavě modrý nebo výjimečně i černý. Na některých motocyklech byly na kapotáži v bílém pruhu jen písmena „VB“.

 

 

 Na žlutobílých vozech se používaly již pouze písmena „VB“. Pro vozy s kulatými karoseriemi bylo určené kulatější písmo. Pro vozidla s hranatější karoserií bylo určeno písmo hranatější. Běžně je možné se na jednom typu vozu setkat s oběma variantami písma, na konkrétním vozidle se  vždy použil jen jeden ze vzorových  typů.

 - hranatý typ písma se používal v základním a sníženém řezu. Snížený řez se používal tam, kde byl nedostatek místa pro základní řez, obvykle na dveřích, ale například u vozů LADA a Škoda 105/120/125 i na kapotách.

  

  - kulatý typ písma se také používal v základním a sníženém řezu. Snížený řez se používal tam, kde byl nedostatek místa pro základní řez, obvykle na dveřích, u Škody 105/120/125 na krytu motoru.

 

 

 

 

Majáky

Na nejstarších vozidlech v barevném provedení VB se nepoužíval žádný maják, pokud vozidlo mělo světelnou signalizaci práva přednosti v jízdě, pak se většinou jednalo o jednotlivě zhotovená modrá světla nainstalovaná v duchu tehdejších předpisů. Teprve v první polovině šedesátých let se na vozidlech v provedení VB začal jednotně používat  polský maják typ LB3, od počátku sedmdesátých let postupně nahrazovaný charakteristickým československým majákem s označením AZD500. Nejprve se světle šedým zvukovodem, později s černým. Východoněmecké majáky FER staršího typu (tzv kuželka) se na vozidlech VB nepoužívaly. Novější majáky FER se používaly pouze jako doplňkové k AZD500 u doprovodných vozidel s absolutním právem přednosti v jízdě nebo jako oranžové na nákladních vozech. Modrá doplňková světla se k majákům až do jejich legislativního zavedení v polovině devadesátých let nepoužívala.

 

  

Radiostanice

Do roku 1965 byly ojediněle některé vozy, obvykle ve větších městech, vybavovány radiostanicemi vyráběnými přímo v resortu ministerstva vnitra. Tyto jsou dnes v podstatě nesehnatelné. Teprve po roce 1965 byly postupně do všech vozidel montovány podnikem TESLA Pardubice vyvinuté radiostanice VXN101 nebo VXN110. Obvykle byly ve vozech dvě radiostanice a byly propojeny přes ovládací skříňku VYO311 (ta je přímo určena pro obsluhu dvou radiostanic), která se používala nejen v dopravních prostředcích, ale i jako základnová, buď ve stolním provedení nebo zabudovaná v operačních pultech na služebnách.

  

Po roce 1985 se postupně začaly používat radiostanice řady „31“, konkrétně přenosná PS31, vozidlová VS31, motocyklová PS35, kufříková PS32 a základnová ZR31. Všechny tyto se vyráběly v provedení A a B. Složky VB používaly varianty A. Varianta B byla určena pro další složky SNB.

  

Vzhledem ke snadné dostupnosti se dnes velmi často v “ historických “ vozidlech můžeme setkat s radiostanicemi VR20, VR21 a VR22. Tyto radiostanice ale neodpovídají tehdejším služebním pomůckám při výkonu služby a ve vozidlech VB se nepoužívaly.

  

SPZ

Počátkem roku 1946 byla v rámci zavedení nového systému státních poznávacích značek motorových vozidel přidělena resortu ministerstva vnitra kombinace písmena „B“ a pěti číslic, obdobně jako např. správě pošt přidělena principielně shodná kombinace s písmenem „C“ nebo pro ČSD (a později ČSAD) přidělené písmeno „A“. Dle vnitřní resortní úpravy se na automobilech a motocyklech VB používaly SPZ, kde první číslice (1-5) označuje druh vozu. Tento systém ale neplatí pro tažená vozidla (přívěsy a návěsy), které používají výrazně odlišný číslovací sytém. Po vzniku federace byla k dosavadnímu systému pěti číslic předřazena rozlišovací šestá číslice (1 a 3), která umožnila rozlišit vozidla v rámci nové resortní příslušnosti.

 SPZ na vozidlech v barevném provedení VB byly vyrobeny z pertlovaného plechu, černě lemovaného, na který byly znaky namalovány ručně, později se nastříkaly přes šablony. Jednu z originálních sad šablon máme v našich sbírkách. V jednotlivých dílnách si ale podle potřeby vyráběli individuálně i své vlastní šablony a můžeme se tedy setkat s různými, ale geometricky jednoduchými, tvary písma.

 Celá problematika SPZ je natolik obsáhlá, že si do budoucna zaslouží samostatné pojednání.

 

 

Výjimky a ojedinělosti

Jako u všeho i na vozidlech VB existují různé výjimky, které narušují výše uvedená pravidla. Je to dáno tím, že některá vozidla byla individuálně upravována v dílnách, aniž by při tom byly respektovány platné předpisy a pravidla. Jen pro zajímavost:

- Máme doloženo jedno vozidlo s atypickým nápisem „VEREJNÁ BEZPEČNOSŤ“  přes přední blatník a dveře.

- Obdobně jedno vozidlo s nápisem „VEŘEJNÁ BEZPEČNOST“ přes přední i zadní dveře.

- Vozidla V. správy SNB v barevném provedení VB neměla na střeše volačku ani prázdný obdélník.

- Počáteční provedení majáku AZD500 nemělo zvukovod lisovaný z plastu, ale laminátový.

- Máme doloženo jedno vozidlo s majákem FER staršího typu.

- V průběhu opravy nabouraných vozidel se stávalo, že se ojediněle na pár dní nouzově použily dveře nebo kapota z jiného vozu a s odlišným typem písma, než odpovídalo zbytku vozu.

- Na vozech Avia A20F pro vyšetřování dopravních nehod se používal zvýšený typ kulatého řezu písma VB na bocích.

  

Závěrem

Průběžně dle výsledků našeho bádání v této oblasti zde budeme doplňovat další informace k vozidlům VB . Doporučujeme zájemcům o tuto problematiku sledovat i další články z pera našich členů v různých publikacích, jak bývá anoncováno v příslušné rubrice těchto našich internetových stránek.

 Vzhledem k tomu, že málokdy při renovaci můžete na voze najít dost informací, jak toto vozidlo v době služby vypadalo, tak doporučujeme při renovaci případně novostavbě repliky služebního vozidla VB použít skutečně dobové fotografie konkrétního vozu a ve všem se držet této předlohy.

 Pokud máte nějaké konkrétní dotazy, směřujte je na nás a my vám v rámci našich možností pomůžeme a poradíme.

 

Zde nabízíme ke stažení jednotlivé typy písma ve formátu corel. Vzhledem k různým verzím corel používaným jednotlivými uživateli jsou soubory uloženy ve verzi corel 8, která by měla být použitelná pro všechny uživatele:

 


Naše cíle a záměry

Vyhledávání a uchovávání památek z oblasti policejních a dalších bezpečnostních sborů působících na území Československa nebo československých (českých) sborů při jejich působení v zahraničí.

PHS o.s. se nyní rozvíjí především v sekci dopravní techniky, která je zaměřená zejména na dopravní techniku sborů (především automobily a další dopravní prostředky včetně všech jejich součástí)

Shromažďujeme informace a autentické dobové materiály jako fotografie, výkresovou dokumentaci, prospekty, protokoly, zápisy, svodky apod. k historické i současné dopravní technice používané následujícími složkami:

• Bankovní policie

• Celní správa

• Hradní policie

• Hradní stráž

• Hraniční policie

• Inspekce veřejného pořádku

• Městské a obecní policie

• Pohraniční stráž

• Policie České republiky

• Sbor nápravné výchovy

• Sbor ozbrojené ochrany železnic

• Sbor ozbrojené ochrany letišť

• Státní plavební správa

• Tanková a automobilní inspekce

• U.S.Army Military Police - na území Československa

• Veřejná bezpečnost

• Vězeňská služba

• Vnitřní stráž

• Vojenská automobilní inspekce (Военная автомобильная инспекция) - na území Československa

• Vojenská policie

• Vojska Ministerstva vnitra

• Železniční policie

 

Hledáme

Pokud vlastníte jakékoliv fotografie nebo i jiné materiály vztahující se k automobilům, motocyklům a další technice používané u bezpečnostních sborů a jste ochotni se o tyto podělit, budeme za ně velmi rádi.

Materiály uvítáme v jakékoliv podobě, ať již papírové nebo elektronické. Nejcennější jsou dobové fotografie, ale zajímají nás i dobové výstřižky z tisku, nebo vzpomínky pamětníků. Pokud se svých materiálů nechcete vzdát, budeme rádi i za jejich zapůjčení a po oskenování vám je samozřejmě vrátíme. Hledáme i platné/neplatné doklady k vozidlům prokazující, že jejich prvním uživatelem byl některý z uvedených sborů.

Jste-li majitelem "živého" originálu nebo repliky vozidla, kontaktujte nás, prosím, rádi se s vámi dohodneme na jeho vyfotografování.

Jestliže máte "nepotřebné" dobové artefakty, ať již části uniforem, výstroj nebo díly vozidel (majáky, světla STOP, radiostanice...), i nefunkční, nabídněte nám je.